W czasie, gdy od wielu tygodni dzielnie kibicujemy Sławoszowi Uznańskiemu-Wiśniewskiemu (niegdyś członkowi 24 Łódzkiej Drużyny Harcerskiej „Ilczi” z Hufca Łódź-Polesie) w jego drodze na Międzynarodową Stację Kosmiczną, w cieniu jego historycznej wyprawy rozgrywają się bardziej przyziemne wydarzenia z udziałem dwójki poleskich harcerzy.
Już w najbliższy poniedziałek z Gdańska na Svalbard wyruszy s/y Generał Zaruski, w ramach przedsięwzięcia upamiętniającego jego pionierski rejs sprzed 50 lat. Jacht w czasie 101 dni pokona 5000 mil morskich, odwiedzając 10 portów i 5 polskich stacji polarnych. Zapowiada się najdłuższy rejs w historii „Gdańskiej Szkoły pod Żaglami”, wśród fiordów, lodowców, w towarzystwie wielorybów, fok, morsów i polarnych niedźwiedzi. W ramach wyprawy planowana jest także współpraca z Instytutem Oceanologii Polskiej Akademii Nauk, którego badacze realizują projekty naukowe w rejonie Svalbardu.
W pierwszym etapie wyprawy, prowadzącym z Gdańska do Longyearbyen na Spitsbergenie i trwającym od 30 czerwca do 26 lipca 2025 weźmie udział instruktorka szczepu im. Leonida Teligi z Hufca Łódź-Polesie, dh Emilia Fijałkowska. Rejs żaglowcem na tak długiej trasie pozwoli jej podnieść wiedzę i umiejętności z zakresu żeglugi morskiej oraz zgromadzić praktykę, wymaganą na wyższe stopnie żeglarskie.
Nieco wcześniej, bo 18 czerwca, z Gdańska wyruszyła 39 wyprawa Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w ramach programu badawczego ARctic EXpedition (AREX) do Arktyki Europejskiej na s/y Oceania. Środowisko poleskich harcerzy reprezentuje na jej pokładzie w dziale nawigacyjnym były Pilot Chorągwi Łódzkiej i Retman Hufca Łódź-Polesie, dh Piotr Nowacki. Przygotowania jachtu do wyprawy rozpoczęły się wiosną br. W marcu i kwietniu jednostka pomyślnie przeszła niezbędne inspekcje PRS i Urzędu Morskiego w Gdańsku, a później – w maju i pierwszej połowie czerwca – testy wyposażenia naukowego.
Tegoroczny rejs stanowi kontynuację długofalowego programu badawczego zapoczątkowanego w 1987 roku, którego celem jest monitorowanie zmian w środowisku fizycznym i biologicznym Arktyki Europejskiej. Podczas wyprawy naukowcy IO PAN przeprowadzą kompleksowe pomiary oceanograficzne, fizyczne, atmosferyczne, optyczne, akustyczne, biogeochemiczne i biologiczne. Badania prowadzone będą wzdłuż stałej, corocznie odwiedzanej siatki pomiarowej obejmującej ponad 300 stacji badawczych. Trasa ekspedycji, rozpoczynająca się w Gdańsku, prowadzi przez Bałtyk, Cieśniny Duńskie, Longyearbyen, Morze Norweskie, Morze Barentsa, Cieśninę Fram oraz fiordy: Hornsund, Kongsfjord, Isfjord i Magdalenafjord, by zakończyć się powrotem do Gdańska. Ekspedycja AREX odgrywa kluczową rolę w badaniach nad transportem ciepłych wód Atlantyku ku północy, dynamiką Prądu Zachodniospitsbergeńskiego oraz zmianami w cyrkulacji termohalinowej. Dane zbierane podczas rejsu są wykorzystywane w licznych krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, takich jak HiAOOS, SeaQuester, Euro-Argo ONE, ArgoPolska, ACCESS, CLIMB, ADAMANT i inne.
Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazują jasno, że powiedzenie „sky is the limit” mocno straciło na aktualności – granice możliwości zależą od tylko od wyobraźni, motywacji i determinacji w osiąganiu nowych celów.